• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • CICERO Senter for klimaforskning
  • CICERO Reports
  • View Item
  •   Home
  • CICERO Senter for klimaforskning
  • CICERO Reports
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Informasjonskampanjer og miljøvennlig adferd: En utredning for klimakampanjen Klimaløftet

Aasen, Marianne; Westskog, Hege
Research report
Thumbnail
View/Open
CICERO_Report_2007-04.pdf (281.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/191978
Date
2007
Metadata
Show full item record
Collections
  • CICERO Reports [196]
Abstract
Denne rapporten er skrevet på oppdrag for prosjektledelsen for klimakampanjen Klimaløftet, som er opprettet av Miljøverndepartementet. Oppdraget bestod i å sammenstille faktakunnskap om effekter av informasjonskampanjer med adferdsendring som mål, rettet mot husholdninger, kommuner, industri og næringsliv (på områdene stasjonær energi og transport), identifisere kunnskapshull og å komme med anbefalinger. Denne rapporten inneholder imidlertid bare områdene husholdninger og kommuner. (Innspill fra Enova skal dekke industri og næringsliv).

Det finnes store muligheter til redusere klimagassutslipp gjennom reduksjon av energiforbruket og omlegging til andre energikilder hos husholdninger og kommuner i Norge. Vi vet at den norske befolkningen er mer motivert enn før til å gjøre tiltak for å redusere sitt energiforbruk, men at de mangler kunnskap om hvordan. Vi vet mindre om interne og eksterne barrierer for de konkrete tiltakene. Dersom det eksisterer eksterne barrierer, bør en vurdere å kombinere informasjon med andre virkemidler (som økonomiske, fysiske osv.).

En informasjonskampanje bør ha definerte og operasjonaliserbare mål, som er en forutsetning for styring og kontroll av arbeidet.

Kommunene er nærmere befolkningen enn det statlige nivået, har større kunnskap om målgruppene og mulige tiltak, og kan derfor være en viktig bidragsyter for å endre adferd også på klimaområdet. I tillegg kan de gjennom en miljøvennlig egen drift være en inspirator for annen næringsvirksomhet.
Publisher
CICERO Center for International Climate and Environmental Research - Oslo
Series
CICERO Report;2007:04

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit