Informasjonskampanjer og miljøvennlig adferd: En utredning for klimakampanjen Klimaløftet
Abstract
Denne rapporten er skrevet på oppdrag for prosjektledelsen for klimakampanjen Klimaløftet, som er opprettet av Miljøverndepartementet. Oppdraget bestod i å sammenstille faktakunnskap om effekter av informasjonskampanjer med adferdsendring som mål, rettet mot husholdninger, kommuner, industri og næringsliv (på områdene stasjonær energi og transport), identifisere kunnskapshull og å komme med anbefalinger. Denne rapporten inneholder imidlertid bare områdene husholdninger og kommuner. (Innspill fra Enova skal dekke industri og næringsliv).
Det finnes store muligheter til redusere klimagassutslipp gjennom reduksjon av energiforbruket og omlegging til andre energikilder hos husholdninger og kommuner i Norge. Vi vet at den norske befolkningen er mer motivert enn før til å gjøre tiltak for å redusere sitt energiforbruk, men at de mangler kunnskap om hvordan. Vi vet mindre om interne og eksterne barrierer for de konkrete tiltakene. Dersom det eksisterer eksterne barrierer, bør en vurdere å kombinere informasjon med andre virkemidler (som økonomiske, fysiske osv.).
En informasjonskampanje bør ha definerte og operasjonaliserbare mål, som er en forutsetning for styring og kontroll av arbeidet.
Kommunene er nærmere befolkningen enn det statlige nivået, har større kunnskap om målgruppene og mulige tiltak, og kan derfor være en viktig bidragsyter for å endre adferd også på klimaområdet. I tillegg kan de gjennom en miljøvennlig egen drift være en inspirator for annen næringsvirksomhet.