• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • CICERO Senter for klimaforskning
  • CICERO Reports
  • View Item
  •   Home
  • CICERO Senter for klimaforskning
  • CICERO Reports
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekstremværsituasjoner og transporteffekter: Næringslivets transporttilpasninger til klimaendringer

Askildsen, Thorkel C
Research report
Thumbnail
View/Open
CICERO_Report_2004-10.pdf (574.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/192012
Date
2004
Metadata
Show full item record
Collections
  • CICERO Reports [182]
Abstract
Rapporten ser på hvordan klimaendringer vil påvirke godstransportstrømmene, noe som igjen reiser det påfølgende spørsmålet om hvordan aktørene, altså

vareproduserende og konsumerende næringsliv samt transportbransjen, vil innrette seg som følge av slike endringer. I dette prosjektet har så vel studiene av transportavviklingen ved to episoder med ekstreme værsituasjoner som samtalene med sentrale aktører

vist at vegtransporten er i stand til å utvise en stor grad av fleksibilitet i utføringen av sine tjenester. Av denne grunn fremstår den transportform som har vist seg å kunne håndtere krav om fleksibilitet i størst mulig

utstrekning – nemlig vegtransport – som det transportmiddel som er best egnet til å imøtekomme ytterligere behov for fleksibel tilpasning. Dette indikerer den noe paradoksale situasjon at mens vegtransporten er den transportform som ansees å være samferdselens miljøsynder nummer èn er den også er den transportform som tilsynelatende er mest tilpasningsdyktig i forhold til klimaendringer. Satt på spissen kan en tenke seg en utvikling der vegtransportens bidrag til klimaendringer resulterer i

logistikkutfordringer som vegtransportørene er best i stand til å løse, hvormed de styrker sin konkurransekraft vis a vis andre transportformer.

Dette kan så resultere i en ytterligere overføring av gods fra sjø og bane til veg, noe som igjen vil øke vegtransportens bidrag til klimaendringer, og

så videre. Den store utfordringen blir dermed hvordan man kan legge til rette for en mer bærekraftig transportutvikling samtidig som man tar hensyn

til næringslivets behov for en effektiv logistikk.
Publisher
CICERO Center for International Climate and Environmental Research - Oslo
Series
CICERO Report;2004:10

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit